Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /customers/b/a/d/dillsmak.se/httpd.www/agera/Sources/Load.php(225) : runtime-created function on line 3 Känner vi föräldrar till att vi står över lagen?
Agera fr en bttre attityd
18 Oktober 2018 kl. 15:37:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just installerat!

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare mne: Känner vi föräldrar till att vi står över lagen?  (läst 2358 gånger)
Jerry
Nykomling
*
Antal inlägg: 11

Visa profil
« skrivet: 14 December 2006 kl. 14:05:50 »

Efter en artikel i lokalblaskan MITTI VÄRMDÖ skrev jag en roman till både tidningen och Instutionen:

Ämne: Om att rapportera om ett brott....

...eller låta bli?

Tisdagen den 3 oktober utkom ett nummer av MITT I VÄRMDÖ (No 542 vecka 40 Årgång 25) där Ni rapporterar om ett brott, eller ska jag säga, Ni glömde rapportera om ett brott, till Polisen alltså. Till mig, som läsare, var Ni mycket tydliga.
Artikeln jag hänvisar till är historien om Mikaela, 15 år, som bodde (bor?) på ungdomshemmet Högantorp. Vad jag kan utläsa av artikeln (tidigare kallad "rapporteringen" ovan) så är detta ett ungdomshem med en sluten avdelning, där Mikaela bor.
"-De skall inte ha någon kontakt. Det ska vara som om de bodde kilometer från varann." säger föreståndaren Roger Wiman i artikeln med hänvisning till att man skiljer tydligt mellan den öppna och den stängda avdelningen i samma Herrgård. Mikaela är en av åtta unga som blivit omhändertagna enligt lagen om vård av unga för att det har gjort något som är skadligt för deras utveckling. Trots detta utsätts fortfarande denna 15 åriga tjej för brott, som är skadlig för hennes utveckling, inne på denna slutna avdelning. Och er journalist passerar detta som om ingenting (?) har hänt.
Mycket tidigare i texten uppenbaras brottet. Jag citerar igen:
"Mikaela tar ett bloss på dagens andra cigarett och vänder ansiktet mot förmiddagssolen. Starkare droger än så här blir det inte numera".
Oooopps!
Ni har visst rapporterat om ett brott. Men inte rapporterat brottet, till Polisen alltså. Kanske inte heller till anstalten? För det är väl inte så att en statlig anstalt förser sina barn med förbjudna medel? Tjuvröker hon i journalistens närvaro? Är det rent av jounalisten som ger henne denna tobak?
Vad jag menar är:
1. Er journalist visste (av texten att döma) att brottet redan skett tidigare, kanske samma dag, eller som sagt, rent av bidrog till brottet - utan rapportering, så klart, till Polisen alltså, men inte heller till Anstalten.
2. Er journalist väljer ändå att rapportera att ett brott har skett som ingång i artikeln efter ingressen. Utan att rapportera till Polisen, eller anstalten. Men väljer att rapportera det till den stora massan läsare. Men vem utförde brottet?

Nu till mina frågor till Er som tidning....och även till Anstalten.
Hur kan man tillåta ett barn, inlåst på en sluten anstalt, att bli utsatt för ett brott?
Vilket brott det nu må vara.
I detta fallet är brottet smuggling och jag undrar om Ni har rapporterat om brottet till Polisen? Det är ju uppenbart (om journalisten skriver sanning, vilket jag tar förgivet i detta fall) att någon förser ett barn med cigaretter på en sluten anstalt.
Om, hrm...när, samma brott sker i våra fängelser så blir det ett fasligt liv, det fick ju Bodström erfara. Då gällde det mobiltelefoner som smugglats in, om jag minns rätt. Mobiltelefonerna fara för folks utveckling, eller inte, kan ju diskuteras men det finns i alla fall inte i svensk lag att man kan bötfällas för att förse en minderårig (under 18 år) med en mobiltelefon, vilket finns om man förser en minderårig med tobak.
En handling som rapporterats till läsarna av MITT I VÄRMDÖ i ovannämnda nummer, men inte till Polisen, och kanske inte heller är det så att Anstalten fått veta det.
Vad vet jag?
Kanske är jag sen att skriva till Er och andra redan har hunnit före, kanske rent av Polisen?
Vad vet jag?
Eller var det så att det var journalisten som ville vara sjysst och ge tjejen en tagg så hon var lite mer vänligt till att ge sin berättelse? Man har ju sett hur det går till i filmerna...
Vad vet jag?
Men, visst vore DETTA nåt att skriva om nu när Ni ändå har rappporterat att denna lagöverskridan försegår? Hur går det till på vår ungdomsmottagningar egentligen? Om vi förser barn med tobak som är intagna för drogproblem - vart kan det sluta? Och vad kan man dra för paralleller? Brrrrr....hemska tanke!
Jag som undrar är en nitisk person, utbildad barnskötare, som sedan snart 4 år även är Pappa. Jag vill kunna svara på de frågor min dotter ställer. Då jag läser artiklar likt denna så får jag själv frågeställningar som jag inte skulle kunna svara på. Så jag ber helt enkelt Er, som satt dessa griller i mitt huvud, att hjälpa
mig att reda ut dem.
Hur kan man rapportera om ett brott utan att rapportera om ett brott, till Polisen alltså?

Tack på förhand!

Jerry Orrebacken
Gustavsberg

Det tog tid innan jag fick svar men först ut var Niclas Breimar på tidningen:

Ämne: Re: SV: Om att rapportera om ett brott....

Hej Jerry!

Tack för dina synpunkter.
Vi åkte ut och gjorde ett reportage på ungdomshemmet Högantorp för att beskriva hur verkligheten kan se ut där. Det är vår uppgift. Att se till att inte de intagna inte röker och avgöra om det är något ska polisanmälas eller inte de får andra ta hand om. Dessutom är det lite mer komplicerat än så för journalister och ansvariga utgivare. Om man pratar om principer och arbetsmetoder och inte just det här enskilda fallet, så kan källskydd och meddelarfrihet göra det brottsligt att rapportera vissa saker till polisen. Precis som det kan vara att inte göra det. Där granskas ansvarig utgivare efter publiceringen. Hur behandlingshemmet sköter sitt uppdrag kan vi däremot naturligtvis granska. Är det kanske det du har synpunkter på, att vi inte tydligare kritiserar hur den slutna avdelningen fungerar?
Hur den 15-åriga flickan framställs i reportaget får vi också ta ansvar för. Men som sagt, reglementet på anstalten får andra hålla i. Vi bidrar däremot med vår bevakning till att exponera en bit av vekligheten många av oss aldrig kommer i kontakt med annars. Och det är väl ändå bra?

Med vänlig hälsning
Niclas Breimar
Chefredaktör Mitt i 

Tja, annars var det bra....? Kan man väl tycka, men den stackars tjejen då? Jag skrev tillbaka igen:

Hej Niclas!

Förlåt att jag inte har kommit tillbax med svar till Er.
Trodde nästan att jag skulle ha ett mejl i min inbox från Er med titeln "Funkar inte mejlen?" *s*

Jag har full respekt för Er kompetens och vill inte på något sätt klanka på Ert arbete. Jag tyckte bara att det var konstigt att man överhuvudtaget tog med denna så oerhört korkade företeelse i reportaget.
(hade Ni inte ens tagit med det så hade Ni sluppit mina mejl och inte heller rapporterat om ett brott *s*)
Men faktum kvarstår....ett brott har begåtts och ett brott bör rapporteras, oavsett reglementen, vems ansvar, regler hitodit osv.
En liknelse, långsökt, men ändå:
Ni är ute och kör bil.
Ni stannar vid vägkanten för att pissa och i diket ligger en bil med 2 personer, tillsynes döda.
Ni ruskar av "drulen" och sätter er i bilen och åker - utan att rapportera olyckan.
Ert syfte var ju att pissa inte rapportera om några olyckor.

Känns det igen?
Känns det relevant?

Själv köper jag inte ditt resonemang, trots min respekt för Er kompetens. Hade det varit en tjej som var på ett hem pga incest och hon blev antastad, skulle Ni "bara gjort ett reportage" då oxå? Hua, det är till att vara fokuserad på uppgiften.
Jag kan inte reglerna, jag förstår att ni inte kan påverka reglementen osv. Men kan reglementen verkligen stå över lagen?
Och, ja, jag tycker det var en intressant artikel om en värld som jag ännu inte har fått komma i kontakt med. Jag säger ännu, då jag uppenbarligen inte vet vad som kommer ske med mina barn, men om dom skall ha hjälp på traven nångång i framtiden så vill jag att dom skall hjälpas och inte stjälpas. Det är ju såna som Ni, som får tillgång till dessa outforskade domäner som kan göra en extra insats. Jag försöker bara påpeka att jag upptäckte en brist, eller en icke genomtänkt skriven rad. Och jag hoppas Ni ser det som en vänlig gest och ger er en inblick i hur ert redan fina arbete kan bli bättre. Kanske bör man reagera, dom i bilen kanske levde......

Tack för din tid!

MVH
Jerry Orrebacken
Gustavsberg

Ja, det var ju mer retoriska frågor som hängde kvar i luften. Noterbart är dock att jag inte hittat liknande reportage eller irrelevanta bilder i denna tidning sedan dess. Och stannar man för att pissa så stannar man för att pissa, då har man fokus!  Cheesy
Hur gick det då med Högantorp?
Tja, jag ringde, bad chefen ringa tillbaka, jag mejlade igen, men ingen respons. Plötsligt en dag fick jag följande mejl:

Hej
Jag har noterat att Du inte fått efterfrågade svar från Högantorps Ungdomshem.
För närvarande får inskrivna ungdomar röka på vår avdelning i de fall målsman ger sitt medgivande till detta. Utan medgivande får aktuell ungdom inte röka. Utifrån kontakter med- och råd från tillsynsenheten i Södertälje är vårt förfarande förenligt med tobakslagens intentioner. Vi kan även se detta utifrån ett moraliskt perspektiv samt givetvis ur ett hälsoperspektiv och i detta fall är jag benägen att hålla med Dig om att barn och ungdomar, ej heller vuxna bör röka. Huruvida vi, på våra avdelningar, skall ha ett totalt rökförbud är under ständig diskussion i våra personalgrupper men för tillfället får ungdomarna röka vid 4 tillfällen per dygn.

Vänligen
Kjell Bergström
Institutionschef

Se där - om vi föräldrar skriver på så står vi över lagen, eller? Tja, jag kan som sagt inte reglerna men Kjell kanske kunde förtydliga hur vi föräldrar får denna makt? Så jag skrev igen:

Hej Kjell!
Tack för Ert svar!
Frågor  klingar dock...

* Vem förser minderåriga med cigg?
* Kan verkligen målsman stå över lagen?
* Om man är intagen för drogmissbruk - får man då även andra droger om målsman skriver på?

Nja, det är olagligt tänker Ni kanske, men en 15-åring som röker innebär också att ett brott begåtts. Sen kan man diskutera vilka lagar man FÅR bryta...eller bör bryta. Eller varför lagar finns....men då kommer vi för långt från ämnet.
Det glädjer mig att Ni arbetar aktivt med detta men frågorna jag har saknar(?) svar.
Återigen tack för Ert svar!

//En engagerad förälder (en målsman med nya rättigheter?)
Jerry Orrebacken, Gustavsberg

Kjell tyckte nog att detta var retoriska frågor oxå, för nåt svar har inte tyckt upp.  Va?
Loggat
Pebbles
Nykomling
*
Antal inlägg: 19

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 7 Januari 2011 kl. 01:43:50 »

rolex Tag Heuer  hings that I like about Boston. In LA people wear jeans and flip-flops out to dinner and it’s OK. In New York  rolex watches price   rolex sea dweller   tag watches   you would get dirty looks for dressing that way. It’s more competitive. Boston is not as laid back as LA  Omega watches   but not as strict as New York
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!